Výroba domácí kosmetiky – úvod – část 2.

V dnešním článku navážeme na první část úvodu do výroby kosmetiky, kde jsme se dozvěděli základní informace o trvanlivosti kosmetiky a zásadách výroby, představili jsme si několik základních surovin a také základní vybavení potřebné k výrobě. Dnes se podíváme zas o kousek dál – na co je nutné si dát při výrobě vlastních kosmetických produktů pozor a proč.

Postupně Vám představím tyto části:

  • Dezinfekce
  • Tavení na vodní lázni
  • Parfemace
  • Chlazení
  • Skladování

Proč zrovna tyto? Protože věřím, že pro začínající výrobce jsou právě tyto kroky naprosto stěžejní. A abyste si vše dokázali hezky představit, každou zásadu uvedu na konkrétním příkladu výroby balzámu na rty.

Začneme s dezinfekcí

Dezinfekce a sterilizace by měly být prvním krokem při výrobě jakékoli kosmetiky. Tento krok je ohromně důležité poctivě dodržet, abychom zabránili zanesení nežádoucích patogenů do svých výrobků. Proto obaly z teplu odolného skla a náčiní, které sterilizaci vydrží (nerezové lžičky, misky…) sterilizujeme, případně dezinfikujeme vysoceprocentním lihem. Lihem vydezinfikujeme i pracovní plochu a veškeré povrchy, se kterými přijdou suroviny, nebo již hotový výrobek do kontaktu. Podrobně je tento proces popsaný v 1. části úvodního článku.

Pokud chci vyrábět balzámy na rty, budu potřebovat hrnec na vodní lázeň, teplu odolnou nádobu na tavení, lžičky na míchání a manipulaci se surovinami, obaly na balzámy a nůž/struhadlo. Jelikož jsou všechny tyto věci odolné vůči teplu, mohu je sterilizovat. Pokud bych měla například křehké obaly, které mohou větším teplem prasknout, vydezinfikuji je velmi důkladně vysoceprocentním lihem. Stejně tak vydezinfikuji veškeré pracovní plochy a raději i váhu.

Tavení na vodní lázni

Tavení na vodní lázni je proces, při kterém se teplem roztaví suroviny, které jsou při pokojové teplotě tuhé. V podstatě tavení na vodní lázni probíhá tak, že do hrnce napustíme vodu, kterou dáme zahřívat. Vložíme teplu odolnou misku s ingrediencemi, které chceme roztavit a čas od času promícháme, dokud nemáme roztaveno.

Tento krok používáme při výrobě kosmetiky často. Je velmi jednoduchý, ale i tak je potřeba dodržet několik základních pravidel.

  • Je nutné dbát na to, aby se voda z lázně nedostala do směsi, kterou tavíme. Proto je nutné dbát na to, aby vody v hrnci nebylo příliš - aby nevnikla do nádoby s tavenými tuky například pokud by začala voda vřít. Ideální je, aby voda sahala zhruba do ½ výšky nádoby, ve které máme odvážené tuky k tavení. I po roztavení je potřeba dávat pozor a vyndat nádobu s roztavenými tuky opatrně, aby do ní voda nevnikla dodatečně.
  • Mimo to je potřeba zohlednit fakt, že přílišným zahřátím se ničí cenné látky obsažené v tucích lisovaných za studena. My usilujeme o to, aby jich ve výrobku zůstalo maximum, proto zahříváme suroviny jen na nejnižší nutnou teplotu a velmi pozvolna. K tomu je tavení na vodní lázni ideální. Naopak nikdy netavte suroviny například v mikrovlnce, tím hrozí nejen zahřátí na zbytečně vysokou teplotu – tedy likvidace zbytečně velké části cenných látek ve výrobku, ale dokonce přepálení tuků!

Abychom skutečně netavili na vyšší teplotu, nebo delší dobu, než je nezbytně nutné, je také dobré postupovat od tavení nejtužšího k nejméně tuhému.

Když si celý proces tavení na vodní lázni ukážeme opět na příkladu s balzámem na rty, pokračovali bychom následujícím způsobem. Velmi osvědčený je balzám na rty, který obsahuje následující suroviny v poměru 1:1:1:

Jelikož je z uvedených tří ingrediencí včelí vosk nejtužší (má nejvyšší bod tání), vložíme jej jako první do teplu odolné nádoby a dáme tavit na vodní lázeň. Jakmile je z větší části vosk roztavený, přidáme k němu bambucké máslo. To je méně tuhé, než vosk (má nižší bod tání), není tedy potřeba jej zahřívat tak dlouho, jako vosk. Tím, že jej přidáme až když je vosk z větší části rozpuštěn, zkrátíme čas, po který musí být máslo vystaveno teplu. Jakmile je i bambucké máslo roztavené z větší části (cca ¾) odstavíme nádobu z vodní lázně.

Celou dobu zahřívání jsme dbali na to, aby voda nezačala vřít a nepřeskočila k taveným surovinám. Nyní, při vyndávání, dbáme na to, aby se nedopatřením nedostala voda do téměř roztavené směsi. Jakmile máme nádobu z vodní lázně vytaženou, otřeme vnější kraje i dno od vlhkosti a už bez dalšího ohřívání necháme dotavit neroztavenou část samovolně.

Jakmile je roztaveno krom vosku i máslo, přidáme požadované množství oleje a dobře zamícháme – jak jinak než vydezinfikovanou lžící.

vodní lázeň - výroba kosmetiky

Parfemace

Dalším obvyklým krokem při výrobě kosmetiky je parfemace. Není nutná, ale je velmi lákavá. U parfemace bychom si v první řadě měli dát pozor, čím svůj produkt „navoníme“. Možností je totiž nespočet, ale ne všechny jsou ideální. Stejně, jako při výběru surovin bychom měli usilovat o kvalitní a přírodní produkt. Proto je potřeba používat přírodní esenciální oleje. U různých umělých aromat totiž riskujeme, že si svůj produkt obohatíme o zbytečné chemikálie.

Ale ani sáhnout po přírodních esenciálních olejích není celé kouzlo vedoucí k úspěchu. Je totiž nutné:

  • Dobře vybrat, který esenciální olej použijeme, jelikož některé mají různé kontraindikace (nemusí být vhodné pro malé děti, těhotné ženy, osoby s vysokým tlakem…).
  • Zohlednit ideální dávkování – jinými slovy to s dávkováním nepřehnat. Pokud bychom přidali esenciálního oleje mnoho, nebude nám použití příjemné, a hlavně si můžeme pokožku podráždit. Esenciální oleje jsou totiž velmi koncentrované látky.

Vraťme se tedy opět k výrobě balzámu na rty. V případě, že budeme chtít, aby náš balzám voněl, je důležité v první řadě vybrat, čím jej navoníme. My nyní víme, že budeme vybírat z řad přírodních esenciálních olejů. Jelikož se chceme vyhnout kontraindikacím, vybereme například mandarinku. Ta je vhodná jak pro dospělé, tak i pro děti. Mandarinkový esenciální olejíček nakapeme do směsi roztaveného másla, vosku a oleje a dobře promícháme. Velmi dbáme na to, abychom to s dávkováním nepřehnali. Já doporučuji na 5 g balzámu na rty 1 maximálně 2 kapky esenciálního oleje. Kapátko ale bývá zrádné a rádo dávkuje kapky rychle jednu za druhou. Proto je důležité se na dávkování esenciálního oleje velmi soustředit a obzvlášť u takto nízkého dávkování zavčas přestat.

Možná Vás teď napadla otázka, proč přidáváme esenciální olej až teď? Jednoduše proto, aby nám nevyprchala vůně. Výrobek by voněl o to méně a pracovní místo by naopak mohlo vonět tak, že by se nám z něj až točila hlava. To asi není případ balzámu na rty, kam přijde kapka, dvě… ale třeba u šlehaného tělového másla, nebo různých krémů, kam se dává esence víc by nemuselo být úplně příjemné setrvávat v tak voňavé místnosti.

esenciální oleje - výroba kosmetiky

Chlazení

Jakmile považujeme svůj výrobek za hotový, můžeme jej přemístit do vybraného (a vydezinfikovaného) obalu. Stejně, jako jsme zahřívali pozvolna, nyní je potřeba i chladit pozvolna. Není dobré roztavené suroviny odlít do obalu a ihned vložit do ledničky. Takovéto šokové zchlazení by vedlo mimo jiné k hrudkovité struktuře. Raději necháme výrobky pěkně pozvolna chladnout při pokojové teplotě.

V případě balzámů na rty, kdy jsme pracovali jen s tuky se z výrobku nic neodpařuje, proto můžeme obaly klidně zavřít a nechat pozvolna tuhnout. Já nejraději nechávám tuhnout své výrobky přes noc a ráno se pak těším, až je vyzkouším. V případě balzámů na rty nebude nutné čekat celou noc, ale u větších objemů je to vhodné.

Skladování

Výrobou péče o výrobek nekončí. Nyní je potřeba zachovat maximální užitek a maximální trvanlivost správným skladováním a používáním. Je vhodné, aby byly kosmetické výrobky uloženy na suchém stinném (nebo rovnou temném) místě při pokojové (nebo nižší) teplotě a aby byly vždy dobře uzavřeny.

Při používání je důležité, abychom v průběhu do produktu nezanesli vodu, špínu, prach… Proto je dobré výrobky nabírat buď speciálními špachtličkami (chápu, toto není ideální způsob použití vždy), nebo alespoň čistou a suchou rukou. Také je potřeba výrobek po každém použití dobře uzavřít a uložit na stinné/temné místo a mimo extrémní teploty.

výroba domácí kosmetiky - úvod

Za článek děkujeme skvělé Anně Potůčkové.